گزارش همایش منادیان امت

folder_openاخبار
commentبدون دیدگاه

اولین همایش منادیان امت، ویژه ائمه جمعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان به همت موسسه فرهنگی ملت ابراهیم علیه السلام و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پنجم تا هشتم تیرماه در تهران برگزار شد.

در افتتاحیه این همایش که با حضور بیش از ۶۰ تن از ائمه جمعه منطقه بلوچستان در اردوگاه امام خمینی ره تهران برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سیفایی مدیرکل اداره ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی ضمن بیان اینکه علما وارثان ماموریت انبیاء در تحقق عبودیت الهی و مبارزه با شرک و کفر در جامعه هستند هدف از این همایش را گفتگو پیرامون چگونگی امتداد و اجرای این ماموریت الهی در جامعه اسلامی عنوان کرد.

حجت الاسلام سیفایی در ادامه حل مشکلات امروز جامعه اسلامی را از وظایف علمای جامعه بیان کرد و افزود تحقق این مهم صرفا با انتقاد از وضعیت موجود امکان پذیر نخواهد بود و نیاز است تا طلاب و روحانیون با شناخت کامل نسبت به مسائل و مشکلات روز جامعه، نسبت به یافتن راهکار برای حل این مسائل مجاهدت داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفری قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان دیگر سخنران مراسم افتتاحیه با بیان اینکه تفاوت و اختلاف بین انسان‌ها یک سنت الهی است که خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات به آن اشاره کرده است افزود هدف از این گونه برنامه ها تلاش در رفع اختلافات و تاکید بر اشتراکات برای شناخت بهتر و تحقق اهداف عالی تر در جامعه اسلامی است که علما و ائمه جمعه در این امر نقش به سزایی خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حاجی اسماعیلی مدیر موسسه فرهنگی ملت ابراهیم علیه السلام و دبیر این همایش در سخنان خود ضمن بیان برنامه‌های همایش منادیان امت با اشاره به عنوان این همایش که برداشتی از آیه مربوط به نماز جمعه است، ائمه جمعه را منادیان وحدت و برادری در جامعه دانست که در تحقق اهداف انقلاب اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی نقش بسیار مهمی دارند.

در روز نخست این همایش سخنرانان و کارشناسان مدعو مباحث خود را ارائه نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدیان مدیر بنیاد هدایت نخستین سخنران روز اول همایش بود که مباحثی پیرامون نقش امام جمعه در جامعه را مطرح کرد. (متن کامل این سخنرانی را اینجا بخوانید.)

سخنران دیگر روز نخست همایش منادیان امت، دکتر ایزدخواه نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود که در مورد مسائل اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و ظرفیت ائمه جمعه در نقش آفرینی فعال برای حل مشکلات این استان سخنانی را ایراد نمود. (متن کامل این سخنرانی را اینجا بخوانید)

دکتر خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران دیگر سخنران این همایش بود که ضمن تشریح وضعیت فعلی فلسطین و مواضع کشورهای اسلامی در قبال قدس شریف، نکاتی درمورد وظایف علمای اسلام نسبت به قبله نخست مسلمین جهان بیان کرد.

برنامه دیگر روز نخست همایش حضور در حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران و بازدید از این حوزه علمیه و نیز جلسه با جمعی از مدیران حوزه های علمیه تهران بود.
شرکت کنندگان در این نشست صمیمی به تبادل نظر پیرامون مسائل جامعه و نیز بیان تجربیات خود در اداره حوزه علمیه پرداختند.محورهای اصلی مطالب بیان شده در این مراسم عبارت بود از ضرورت اتحاد و همدلی بیش از پیش فرق و مذاهب اسلامی، ضرورت نگاه کلان به تمدن اسلامی و پرهیز از پرداختن به موضوعات تفرقه‌انگیز، ضرورت دشمن شناسی بیش از پیش و همچنین لزوم همفکری و همکاری در جهت تقویت گرایش های دینی و مقابله با معضلات اجتماعی، لزوم تداوم این گونه نشست های صمیمی میان بدنه اهل سنت و تشیع، لزوم ترویج اصل دگر پذیری در جهت تداوم صلح و آرامش در جامعه، توصیه به تقویت بار محتوایی این گونه نشست‌ها و هدفمند تر برگزار شدن این گردهمایی در جهت تولید فکر و اندیشه و راهکار.

حجت الاسلام و المسلمین فیضی مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه السلام، حجت الاسلام و المسلمین دسمی مدیر حوزه علمیه بقیه الله، حجت الاسلام و المسلمین سید حجت حسینی مدیر حوزه علمیه عروه الوثقی، حجت الاسلام و المسلمین حسن مرادی مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره)، حجت الاسلام و المسلمین حسینیان مدیر مدرسه اصول دین و حجت الاسلام و المسلمین آقازاده مدیر موسسه تخصصی فقه و اصول آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) از جمله مدیرانی بودند که در این نشست به ایراد سحن پرداختند.

مولوی عبدالواحد حسین زهی، مولوی اسماعیل ریگی و مولوی محمدکریم میربلوچ از ائمه جمعه زاهدان، مولوی عبدالواحد بامری و مولوی عطاءالله رسولی زاده از ائمه جمعه ایرانشهر نیز از جمله عزیزانی بودند که در این نشست نکات خود را بیان کردند.

در روز دوم برگزاری این همایش مهمانان پس از بازدید از پل طبیعت به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رفتند و از تالارهای هفتگانه این موزه دیدن کردند.

برنامه دیگر روز دوم همایش منادیان امت حضور در حسینیه جماران و دیدار با حجت الاسلام و المسلمین نواب ریاست محترم دانشگاه ادیان و مذاهب بود. حجت الاسلام نواب در این دیدار با اشاره به اهداف بزرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد:حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) نگاه دنیا را به شیعه و سنی عوض کرد. امام همیشه به دنبال تحقق جامعه‌ای بود که فراتر از مقولات شیعی و سنی صورت‌بندی می‌شود. چرا که هدف ایجاد جامعه انسانی فارغ از حساسیت‌های مذهبی بود.

وی ضمن تاکید بر نقش فعال و مهم ائمه جمعه استان سیستان و بلوچستان در امور فرهنگی و اجتماعی این استان افزود ما از تلاش علمای استان در راستای اعتلای فرهنگ مردم سپاسگزاریم و امیدواریم در آینده نیز به همت شما عزیزان شاهد وحدت و همدلی هر چه بیشتر بین شیعیان و اهل سنت باشیم.

آخرین سخنران این همایش حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران بود که در نشستی صمیمی با مهمانان همایش به گفتگو پرداخت.

یکی دیگر از برنامه های این همایش برگزاری دو کارگروه تخصصی با موضوع مسائل استان و مسئله فلسطین بود. در این کارگروه ها که در سه گروه مجزا برگزار شد، اعضای کارگروه درمورد موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل نظر پراختند.

همایش منادیان امت هشتم تیرماه با برگزاری مراسم اختتامیه و اهداء یادبود به شرکت کنندگان به کار خود پایان داد.

Tags: , ,

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست